IN-A-GADDA-DA-VIDA BATERİ SOLO
SCANOGRAPH ile
IN A GADDA DA VIDA Bateri Solo
in a gadda da vida
Bu fotoğraf için yaklaşık 2 sene düşünsel anlamda bir hazırlık yaptım. Çıkış noktam içetken (Sinestezi - birleşik duyu / bir duyguyu başka bir duygu ile karıştırma) oldu.
Sinestezi: Duyu algılarının birbirini etkileyerek harekete geçirmesi, içiçe girerek birleşmesi olarak kısaca tanımlanabilir. ÖRNEĞİN SESİ RENK OLARAK GÖRME, YA DA RENGİ SES OLARAK DUYMA. (*Nazan İpsiroğlu –RESİMDE MÜZİĞİN ETKİSİ)
Sesi renk olarak nasıl görebilirim düşüncesi üzerine oluşturdum tüm çalışmalarımı. Ses işin içine girdiği anda, zaman sürecinin ne denli önemli olduğu ortaya çıktı. Fotoğrafa anın betimlenmesi şeklinde yaklaşmaya, MOVEMENT sergimle değişik bir yorum getirmiştim, 1995 senesinde açtığım sergiyle.
Movement ’ta kullandığım yöntem, beni Fotoğraf çekerken, süre kullanma konusunda oldukça rahatlatmıştı. Sinestezi ile ilgili çalışmaları bu yönde geliştirdim. Bu tür bir çalışmada birden fazla müzik aleti kullanma yerine başlangıç olarak tek aygıt seçmek işimi kolaylaştırdı. Seçtiğim müzik aracı BATERİ oldu.
Düşünsel anlamda fotoğrafı tamamladıktan sonra, kullanacağım gereçleri edindim. Müzik olarak da IRON BUTTERFLY’ın “IN-A-GADDA-DA-VIDA” adlı 17 dakikalık parçasından bir bölüm aldım ve kasete kaydettim. Bu kayıt Baterist arkadaş tarafından uzun bir müddet çalışıldı. Baterist arkadaş iki altosunu Fotoğraf çekiminde kullanabileceğimi söyledi.
5 er metrelik iki şeffaf hortum yaptırdım. Bu hortumları “T” bağlantı ile birbirine bağladım. “T” çıkışta tek bir şeffaf hortum bağlayarak ucuna bir musluk koydurdum. Yeşil ve kırmızı 100 watt’lık iki spotu plastik siyah vazoların içine yerleştirdim ve sabitledim. Yeşil ve kırmızı renkleri seçmek sarı rengi de elde etmek içindi. Siyah renkli yaklaşık 5-6 metre karelik bir bez fon diktirdim.
Altoların altındaki şeffaf olan ve üst kısmındaki diğer parçaları çıkardım. Alttaki şeffaf parçaları altoların üst kısmına bağladım.
Hacettepe Üniversitesi Beytepe kampusunda suyu ve taban su gideri olan bir salon buldum.
Bu salonun bütün pencerelerini izole ederek karanlık bir ortam oluşturduk. Bu iş için 5 kişilik bir arkadaş grubu bana yardım etti. Karanlık olduktan sonra makineme slide filmi taktım.
Bu çekimde 100 ASA - 200 ASA - 400 ASA filmler kullandım. Kamera ASA ayarını sürekli 1600 de kullandım. Push Process yapmama rağmen filmin makine içinde dönerek ışık almasından kaynaklanan ışık sorununu halletmek için bu yöntemi seçtim. Filmleri çektikten sonra sonuç almak için normal değerlerinde yıkattım.
Karanlık ortamda 100 watt’lık spotları yakıp, su hortumları yoluyla altoların üst kısmına sürekli su akıttım. Altoların üstlerinde ufak bir yüseklik var. Bu yükseklik sayesinde su alto üzerinde kaldı. Altoların kenarından su sızmaması için salmastra kullandım.
Kasete kaydettiğimiz parçayı teybe yerleştirerek yüksek volümde çaldık. Bunun nedeni fotoğraf çekimi sırasında bateristle birlikte müziği duyumsayıp, konsantre olmak içindi.
Baterist bagetleri altolar üzerine vurduğunda, şeffaf üst parçaların titreşimleri sayesinde suyun yukarıya doğru sıçraması ve spotların sıçrayan suları renklendirmesi üzerine kurduğum mizanseni uygulamaya başladım.
Bagetlerin notalara göre altolar üzerine inerken çıkardığı suların yüksekliği bagetlerin vuruş sertliğine göre değişince, parçanın renk olarak görülme kısmı tamamlanmış oldu.
Altoların üzerinde suyun devamlı kalması için su musluğu belirli bir debide suyu akıtacak şekilde açık bırakıldı. Su fotoğraf çekimi bitinceye kadar altolar üzerine akıtıldı. Geriye bu görselliği bir zaman süreci içinde fotoğraf makinesi yardımıyla tespit etmek kaldı.
Fotoğrafın ölçüleri (Slide-Dia) 2,4 cm * 64 cm. Bu fotoğrafı bastırmak için çok fazla engel var. Her şeyden önce tarayıcıdan tek parça olarak çıkması zor. Benim isteğim 2 metre eninde 30 metre boyunda tek fotoğraf. Ama ne yazık ki bu konuda da bir sürü sorun var.
Ş. Uğur Okçu